Knelpunten bij een interne audit? Los ze op!
Nagenoeg iedere zorg- of welzijnsinstelling is er mee bekend: de interne audit. Ooit ontstaan als een verplichte HKZ-eis voor certificering ontdekken steeds meer instellingen de meerwaarde van dit...
05-10-14Incidenten beter analyseren? Wij geven u een paar tips
Onlangs heeft Walvis ConsultingGroep een achttal zorginstellingen gevraagd naar hun ervaring met de incidentencommissie en de analyses en aanbevelingen die de commissies maken. Op basis van de...
05-10-14De klachtenijsberg: kijk ook eens onder water
Klachtenmanagement blijft voor veel instellingen best een lastig onderwerp. hoe definieer je een klacht, waar trek je de grens, je krijg je meer zicht op informele klachten?
27-01-14Verbetermaatregelen implementeren
Het vaststellen van de echte oorzaken van een incident of calamiteit is vaak minder makkelijk dan het lijkt. Als het al goed lukt om de oorzaken te achterhalen, zijn we nog maar halverwege ...
27-01-14ISO voor Zorg en Welzijn nu 'officieel' certificatieschema
Op 4 december 2013 is het certificatieschema voor NEN-EN 15224 (‘ISO voor Zorg en Welzijn’) goedgekeurd door de Raad voor Accreditatie (RvA).
10-01-14Van auditbevindingen naar verbeteren: 5 krachten
Goed uitgevoerde audits zijn nog geen garantie voor goed geïmplementeerde verbetermaatregelen. In dit artikel bespreken we aan de hand van het vijf krachtenmodel van A. Mars mogelijke succesfactoren.
31-10-13Calamiteitenonderzoek: trap niet in de 5 valkuilen
Het uitvoeren van een goed onderzoek naar de (basis) oorzaken van incidenten en calamiteiten lijkt gemakkelijker dan het is. In dit artikel noemen we vijf valkuilen.
31-10-13