Een praktische systeembeoordeling
De systeembeoordeling: het blijft vaak lastig. Inmiddels hebben we praktijkervaring kunnen opdoen met een nieuwe praktische insteek.
07-02-13Kun je een aanspreekcultuur afdwingen?
Een goed functionerend kwaliteits- en veiligheidsmanagementsysteem kan niet zonder een adequate aanspreekcultuur. Maar hoe creër je die? Wij geven 6 tips om u op weg te helpen
07-02-13Risicomanagement, passend bij zorg en welzijn
Bij procesbeheersing denken we al gauw aan het beschrijven van de processen. En toch is het de vraag of dit ‘protocolleren’ in alle gevallen de beste oplossing is.
31-01-13ISO voor Zorg en Welzijn is er!
Eindelijk, ISO voor Zorg en Welzijn is in oktober beschikbaar gekomen. Maar wat is het verschil met HKZ? Is er een meerwaarde?
01-12-12Gedragsverandering: een ABC-tje (deel 2)
In de vorige Walvisgeluiden (zomer 2012) hebben we het gehad over het veranderen van gedrag. We hebben toen aangegeven dat gedrag voor zeker 80% bepaald wordt door wat er ná het gedrag plaats...
30-11-12Neem de tijd ... om echt te verbeteren
Tijd? Ik heb helemaal geen tijd” zei de houthakker met de botte bijl. “Zeker niet om op mijn gemak mijn bijl te gaan slijpen, ik moet hakken”. En toch is dat nu net het nut van een kwaliteits-...
18-11-12Een Slimme en Slanke managementreview? Hoe doe je dat?
De systeembeoordeling (of directiebeoordeling of managementreview) is een belangrijk onderdeel van het kwaliteitsmanagement systeem. Het belang ervan wordt echter nogal eens verschillend ingeschat:...
30-06-12